Over mij
Verwondering ligt aan de basis van al mijn werk. Opgeleid als cultureel antropoloog (UvA) stel ik graag vragen en zoek ik een nieuw perspectief wanneer een thema zich vanzelfsprekend of universeel voordoet. Ik bouwde expertise op in klassieke muziek, maar als antropoloog word ik nieuwsgierig van elk onderwerp dat ertoe doet voor de ander. Analytisch denken helpt me bij het helder overdragen van mijn verwondering.
Tijdens en na mijn studie werkte ik aan documentaires en deed ik (antropologisch) onderzoek. Daarnaast was ik bedrijfsleider bij concerten in de Beurs van Berlage. Bijna 15 jaar was ik in dienst van het Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest. Als medewerker marketing maakte ik korte films, was ik eindredacteur van het magazine Encore en presenteerde ik het ‘Muziekcafé’ voorafgaand aan de concerten in Het Concertgebouw.
In 2015 besloot ik soortgelijk werk te willen doen, maar dan als zelfstandige. Dat bleek een vruchtbaar idee. Sindsdien werk ik voor verschillende opdrachtgevers aan heel diverse klussen – met veel plezier.
En verder? Na twintig jaar Amsterdam woon ik met man en drie dochters in Amersfoort. Voor een paar projecten per jaar komt mijn hobo uit de koffer, we zijn nog lang niet uitgeklust in ons huis-met-rieten-dak en er gaat voor mij weinig boven lopen langs de Engelse kust.
Anderen over mij
“Marije werkt de laatste jaren vaak en succesvol voor het Concertgebouworkest. Ze is inmiddels verantwoordelijk voor meerdere jaarverslagen, brochures en interviews. Als ik Marije een klus geef, weet ik dat het resultaat wordt wat ik voor ogen heb. Ze luistert goed, is nauwkeurig en haar manier van werken is heel open – er zijn nooit misverstanden ontstaan. Marije kent de klassieke-muzieksector, dat maakt haar voor ons zo geschikt. En het is heel leuk samenwerken!”
Anne Christin Erbe, hoofd Development Concertgebouworkest
“Als producent van videoproducties voor de promotie van klassieke muziek heeft Marije inhoud gegeven aan de online merkstrategie van onze organisatie. Met haar jarenlange ervaring en inhoudelijke kennis over klassieke muziek, de culturele sector en de beoogde doelgroepen, weet zij precies welke vorm en inhoud een video effectief maken.
Daarnaast heeft Marije bijzondere interviewkwaliteiten waardoor ook mensen die daar niet gewend aan zijn ontspannen hun verhaal doen voor de camera. Prettig aan de samenwerking is haar voorbereiding: er gaat geen tijd verloren en ze precies weet hoe ze de wensen van de opdrachtgever omzet in een prachtig resultaat.”
Job Noordhof, hoofd Marketing, Communicatie en Verkoop van Het Concertgebouw
Opdrachtgevers
Nederlands Philharmonisch Orkest | Nederlands Kamerorkest
Koninklijk Concertgebouworkest
Preludium
Nationale Opera en Ballet
Scholen in de Kunst
Nationaal Muziekinstrumenten Fonds
Stichting Oorlog in mijn buurt
Place de l’Opera